VAARVERBOD?

 

HRV Cornelis Tromp

 

VAARVERBOD?

 

 

Het vrachtschip

regalo

Begin 2021 is de sloop gestart van betonfabriek Mebin (aan het einde van het kanaal), waarvan de productie al enkele jaren daarvoor was gestopt. Tot die tijd voer er af en toe een vrachtschip door het Hilversums Kanaal, vanaf sluis ’t Hemeltje naar de betonfabriek om daar grind te lossen en leeg weer terug te varen. Er varen nu geen vrachtschepen meer op het kanaal, maar tijdens toertochten kun je ze zeker wel tegenkomen. 

Als je zo'n schip tegenkomt zijn er drie dingen waar rekening mee moet worden gehouden:

  • zichtbaarheid en de dode hoek van het schip
  • de zuigkracht van het schip
  • de wendbaarheid van het schip

 

Zichtbaarheid
Voor een vrachtschip is het van groot belang dat roeiers zichtbaar zijn. Draag als roeier fluorescerende kleuren of wit; geen donkere kleuren, zwart, blauw of grijs. Zo kan de schipper je al vanuit de verte zien. Het vrachtschip is zelf, vooral leeg, één groot zwart vlak, dat je ook alleen maar ziet als je regelmatig goed omkijkt!

Het is belangrijk te weten dat het schip voor de boeg een enorme dode hoek heeft. Die afstand kan oplopen tot 350 meter, oftewel drie voetbalvelden achter elkaar! Als je op korte afstand voor het schip vaart, ziet de schipper je niet. Als je de stuurhut van het schip kunt zien, ziet de schipper jou ook. Pas je koers en snelheid zo aan dat je buiten de dode hoek blijft. Laat met koers en snelheid zien wat je van plan bent en wijk daar niet abrupt van af. Houd stuurboordwal.  

Dode hoek
Als je bekijkt hoe ver 300 meter bijvoorbeeld is op het kanaal:

vrachtschip-dode-hoek

 

Zuigkracht

vrachtschip-zuigkracht

We moeten ook rekening houden met de zuigkracht van het schip. Zorg dat je er niet te dichtbij komt, want dan word je ernaartoe gezogen. Ga ook niet vlak achter het schip oversteken, daar (in het kielzog) is het water erg onrustig.
Werk mee als je wordt ingehaald, door wat langzamer te gaan roeien, maar zorg dat je wel op koers blijft. Eventueel kan je laten lopen en veilig boord houden, maar doe dit bij voorkeur waar het breed genoeg is.
Om zo min mogelijk water in je boot te krijgen, kun je het beste parallel aan de golven gaan liggen, maar stuur niet roeiend naar het schip toe, maar juist van het schip af om dan te laten lopen en vast te roeien naar de goede kant. Laat je boot bij hoge golven overhellen naar het tegenoverliggende boord door de riemen loodrecht op de boot te houden en de riem(en) op te tillen aan het boord waar de golf tegenaan komt (commando: bakboord/stuurboord hoog).

 

Wendbaarheid
Houd er rekening mee dat een vrachtschip niet van het ene moment op het andere van koers kan veranderen of kan remmen.

Een filmpje van roeiers en een vrachtschip:

https://youtu.be/41Ww8nUiZjA?list=PLold7M9oFQ8XyZoQa5Ni85Lr4Zb25NTh3&t=242

 

 

HRV Cornelis Tromp

Vreelandseweg 56 | 1216 CH Hilversum
T: 035 6249433 | ofni.[antispam].@ctromp.nl

Rekeningnummer: NL80SNSB0942150988
KvK nummer: 40516433

© CTromp 2017

Media

TrompMagazines, Foto's en Video's

Bekijk media

 

Tromp-bibliotheek

 TROMP-BIBLIOTHEEK alleen voor leden

Stukken voor de ALV, protocollen en reglementen, soos abc, veiligheidsplan en nog veel meer.