VAARVERBOD?

 

HRV Cornelis Tromp

 

VAARVERBOD?

 

 

Het vrachtschip

regalo

Er vaart af en toe een vrachtschip door het Hilversums Kanaal. Het gaat om een binnenvaartschip dat vanaf sluis ’t Hemeltje naar de betonfabriek Mebin (aan het einde van het kanaal) vaart om daar grind te lossen. Het schip, meestal is het de ‘Regalo’, vaart leeg weer terug. Het schip vaart op zeer onregelmatige tijden, doordeweeks, maar ook in het weekend.

Als je het schip tegenkomt zijn er drie dingen waar rekening mee moet worden gehouden:

  • zichtbaarheid en de dode hoek van het schip
  • de zuigkracht van het schip
  • de wendbaarheid van het schip

 

Zichtbaarheid
Niet alleen voor de andere roeiers, ook voor het vrachtschip is het van groot belang dat roeiers zichtbaar zijn. Draag als roeier fluorescerende kleuren of wit; geen donkere kleuren, zwart, blauw of grijs. Zo kan de schipper je al vanuit de verte zien. Het schip zelf is, vooral leeg, één groot zwart vlak, dat je ook alleen maar ziet als je regelmatig goed omkijkt!

Het is belangrijk te weten dat het schip voor de boeg een enorme dode hoek heeft. Die afstand kan oplopen tot 350 meter, oftewel drie voetbalvelden achter elkaar! Als je op korte afstand voor het schip vaart, ziet de schipper je niet. Als je de stuurhut van het schip kunt zien, ziet de schipper jou ook. Pas je koers en snelheid zo aan dat je buiten de dode hoek blijft. Laat met koers en snelheid zien wat je van plan bent en wijk daar niet abrupt van af. Houd stuurboordwal. De vrachtboot vaart voornamelijk in het midden van het kanaal, omdat het alleen daar diep genoeg is. Door ondiepte en de hoogte van het schip, maakt de schipper vaak vlak voor en onder de bruggen extra vaart.

Dode hoek
Als je bekijkt hoe ver 300 meter is op het kanaal:

vrachtschip-dode-hoek

 

Zuigkracht

vrachtschip-zuigkracht

We moeten ook rekening houden met de zuigkracht van het schip. Zorg dat je er niet te dichtbij komt, want dan word je ernaartoe gezogen. Ga ook niet vlak achter het schip naar het midden van het kanaal of oversteken, daar (in het kielzog) is het water erg onrustig.
We hebben het geluk dat bij ons de vrachtschepen niet erg hard (mogen) varen, waardoor de golven nog meevallen. Pleziervaart maakt vaak meer golven. Dat betekent dat we meestal vóór een vrachtschip kunnen blijven. Werk mee als je wordt ingehaald, door wat langzamer te gaan roeien, maar zorg dat je wel op koers blijft. Eventueel kan je laten lopen en veilig boord houden, maar doe dit bij voorkeur bij de haven of bij de vennetjes, waar het breed genoeg is.
Om zo min mogelijk water in je boot te krijgen, kun je het beste parallel aan de golven gaan liggen, maar stuur niet roeiend naar het schip toe, maar juist van het schip af om dan te laten lopen en vast te roeien naar de goede kant. Laat je boot bij hoge golven overhellen naar het tegenoverliggende boord door de riemen loodrecht op de boot te houden en de riem(en) op te tillen aan het boord waar de golf tegenaan komt (commando: bakboord / stuurboord hoog).

 

Wendbaarheid
Houd er rekening mee dat het vrachtschip niet van het ene moment op het andere van koers kan veranderen of kan remmen.

Een filmpje van roeiers en een vrachtboot:

https://youtu.be/41Ww8nUiZjA?list=PLold7M9oFQ8XyZoQa5Ni85Lr4Zb25NTh3&t=242

 

HRV Cornelis Tromp

Vreelandseweg 56 | 1216 CH Hilversum
T: 035 6249433 | ofni.[antispam].@ctromp.nl

Rekeningnummer: NL80SNSB0942150988
KvK nummer: 40516433

© CTromp 2017

Media

TrompMagazines, Foto's en Video's

Bekijk media

 

Archief

Archief TrompMagazines en diversen

Bekijk archief